Newsletter - bądź na bieżąco

ilość produktów: koszyk jest pusty

wartość produktów: koszyk jest pusty

Przejdź do koszyka:   koszyk

rejestracja

Sławni ludzie na monetach » William Dobell (1899 - 1970)

A dokładnie Sir William Dobell był australijskim malarzem portrecistą a także rysownikiem. Urodził się 24 sierpnia 1899 roku w Cooks Hill na przedmieściach, Newcastle w Nowej Południowej Walii, w robotniczej rodzinie, jako szóste dziecko Roberta Dobella i Margaret Emma. Ojciec Williama pracował jako brukarz a matka zajmowała się domem. Młodego artystę do nauki rysunku zachęcał dziadek, pokazując mu jak szkicować konie. Swoją przygodę z nauką zaczął w Cooks Hill Commercial Public School. Od początku William okazał się przeciętnym, co by nie powiedzieć miernym uczniem, który zamiast brać udział w lekcji siedział na końcu klasy i namiętnie szkicował. Jego nauczyciel John Walker dostrzegł talent chłopca i zachęcał go do brania udziału w konkursach rysunkowych oraz rozwijania zainteresowań. Po skończeniu szkoły Dobell pracował przy myciu okien, ale jak sam przyznał nie był zbyt dobrym pracownikiem. Następnie w 1916 roku zaczął terminować w biurze architektonicznym prowadzonym przez Wallace Portera. Tam okazał się świetnym rysownikiem, ale miernym architektem z powodu małej znajomości matematyki. Po śmierci architekta młody Bill przeniósł się do fabryki Wunderlich Ltd w Sydney.

 W tym samym roku zaczął uczęszczać na wieczorowe kursy do Julian Ashton Sydney Art. School. Podczas kursu ujawnił się talent artysty nie tylko jako rysownika, ale także jako malarza, lecz sam Dobell myślał o tym jak by zostać rysownikiem/karykaturzystą w gazecie. W trakcie kursu wygrał 3 i 2 nagrodę w konkursie zorganizowanym przez Teatr Narodowy, oraz stypendium W Arts Society Travelling Scholarship w kwietniu 1929 roku. Stypendium to umożliwiło mu studia w Londynie w Slade School of Fine Art. Podczas swojego pobytu w Anglii William dogłębnie studiował maniery dawnych mistrzów: Rembrandta, Tintoretta, Ingres’a, Goyi, Konstabla, Daumiera, ale także Tunera i Renoir’a.

 Na podstawie ich malarstwa wytworzył własną indywidualną wizję człowieczeństwa. Jego styl polegała na tym ze dopasowywał go podświadomie do charakteru przedstawianej postaci lub rzeczywistości, jeśli osoba była łagodna, życzliwa obraz był gładki pociągnięcia pędzla łagodne kolorystyka stonowana, jeśli postać miała gwałtowne usposobienie taki też był jej portret, ostry w kolorystyce i szorstki w fakturze. Portrety miały również sporo z karykatury a także dziennikarsko satyrycznego podejścia do rzeczywistości. W 1930 roku Dobell wygrał w szkole pierwszą nagrodę za swój akt z żywego modela a także druga nagrodę za rysunek. W 1931 skończyło się stypendium, lecz Australijczyk nie powrócił do kraju. Pomieszkiwał kątem u swoich towarzyszy ze studiów lub ziomków z Australii, zajmował się projektowaniem plakatów i reklam, był też ilustratorem w takich gazetach jak: Passing Show lub Day and Night, zagrał również w dwóch filmach Chu Chin Chow oraz The Man Who Knew Too Much. Według wspomnień jednego z przyjaciół dramatycznie oszczędzał na odzieży: dziury w płaszczu zakrywał gazetą a w spodniach malując pod nimi swoje ciało. Wolne chwile spędzał na szkicowaniu scenek z życia miasta a także portretów osób, które następnie w pracowni przenosił na płótno. Bill pozostaje w Europie do 1938 roku, kiedy na wieść o chorobie ojca postanawia wracać. Podczas pobytu na starym kontynencie odwiedził Hagę, Paryż, Brukselę i parę innych miast. W ciągu tych lat powstały takie obrazy jak Boy at the Basin, The Red Lady, The Dead Landlord i wiele innych. 

Po powrocie do kraju zamieszkał z siostrą. Następnie znalazł samodzielny lokal gdzie oddawał się z pasją malowaniu galerii Australijskich typów, w iście dickensowskim stylu, z małą różnicą, jego prace odznaczały się niezwykłą żywością barw. W 1941 roku podjął pracę w Civil Construction Corps jako malarz kamuflażu. Tam poznał Joshu’e Smitha, z którym malował wspólnie pola kalafiorów i kapusty na dachach hangarów samolotowych. W 1942 roku wraz z Margaret Preston wystawiał swoje prace w Narodowej Galerii Sztuki w Nowej Południowej Walii. W 1943 wygrał nagrodę Archibalda za portret, Joshuy Smitha. Decyzja sędziowska została podważona przez niezadowolonych artystów, którzy uznali ów portret za zbyt karykaturalny. Sprwa przybrała znamion procesu sądowego. Artyście odebrano nagrodę a następnie ją przyznano ponownie. Te wydarzenia tak wyczerpały Dobella psychicznie, że przeżył załamanie nerwowe a następnie zapadł na dziwna chorobę skóry na tle nerwowym. Aby ukryć się przed atakami nieznanych mu osób a także oddalić od siebie tą przykrą sprawę przeprowadził się do jednej ze swych sióstr do Wngi Wangi nad Jeziorem Macquire. Tam też próbował dojść do bisie i odzyskać wiarę w siebie jako artystę. Tak też się stało zaczął tam malować pejzaże a także portrety, jeden z nich Margaret Olley wygrał nagrodę Archibalda w 1948 roku a portret doktora McMahona wygrał tą sama nagrodę w rok później.W latach 50 po wizycie na Nowej Gwinei zaczął malować pejzaże a także portrety z tamtych okolic. W 1957 roku namalował portet Mary Glimore i jeden z ośmiu portretów Heleny Rubinstein. W latach 60 zaczął malować dla Time’a serię portretów sławnych premierów i prezydentów. Tym sposobem powstał portret Ngo Dinh Diem prezydenta Południowego Wietnamu oraz Tunku Abdul Rahmana, premiera Malezji. W 1966 roku dostał tytuł szlachecki a 13 maja 1970 roku zmarł na atak serca. Został skremowany i pochowany w rycie anglikańskim tak jak sobie tego życzył podobnie jak Margaret Preston.

Skomentuj artykuł na forum

Portal i sklep numizmatyczny, monety, numizmatyka
wszelkie prawa zastrzeżone © 2007-17
adres: ul. Wspólna 50 lok. nr 1 00-684 Warszawa,
tel. +48 22 523 25 26, fax. +48 22 523 25 01, e-mail: info@emonety.pl