Newsletter - bądź na bieżąco

ilość produktów: koszyk jest pusty

wartość produktów: koszyk jest pusty

Przejdź do koszyka:   koszyk

rejestracja

Sławni ludzie na monetach » Cifford Possum Tjapaltjarri (1932 - 2001)

Clifford Possum Clifford Possum - jeden z najbardziej znanych współczesnych malarzy Aborygeńskich. Urodził się w 1932 roku w centralnej Australii na terytorium plemienia Anmatyerre blisko farmy Napperby. Jego ojciec Tjatjiti Tjungurrayi pochodził z rodziny (szczepu) Ngarluma a matka Long Rose Nangal z rodziny Warlugulong. Wczesne dzieciństwo artysty upłynęło pod znakiem ciągłej walki o przetrwanie. W tym czasie rząd prowadzi politykę wysiedlania ludności miejscowej z ich terytoriów i wprowadza w życie plan asymilacyjny. Clifford Possum nie uzyskał żadnej edukacji w naszym tego słowa rozumieniu, natomiast przeszedł edukacje plemienną, na która składała się miedzy innymi nauka sześciu Aborygeńskich języków, podstawa angielskiego oraz wiadomości z zakresu mitologii, czyli wiedza o Okresie Marzeń, oraz inne wiadomości z zakresu prawa, obyczajowości i stosunków plemiennych.

Swoje dorosłe życie zaczął od prac na różnych farmach w Hamilton Downs, Narwietooma, Glen Helen Gorge. Tam tez spotykał wielu ludzi z innych plemion, od których uczył się opowieści z Epoki Marzeń. W latach 50 poznaje Alberta Namatajir’e z ludu Arrernte jednego z pierwszych artystów Aborygeńskich,który cieszył się uznaniem wśród białych. On to zachęcił Tjapaltjarri do tego, aby zaczął rzeźbić w drewnie. Następnie zobaczywszy ukryty w nim talent zachęcał go do prób malarskich.

W 1959 roku rząd tworzy przymusową osadę dla ludów Walpiri, Luritja, Anmatyerre i Pinupi, które do tej pory wiodły tradycyjny styl życia na obrzeżach Pustyni Zachodniej. Osada miała na celu ucywilizować i zasymilować mieszkańców tak, aby mogli włączyć się do społeczności. Do osady tej trafia również Possum i jego brat, Tim Leura. Życie w osadzie jest nędzne i bezbarwne. Clifford zaczyna wiec uczyć małe dzieci sztuki rzeźbiarskiej.

W 1971 roku do Papuyna przyjeżdża młody nauczyciel Geoffrey Bardon, który zachęca mieszkańców do przeniesienia swoich rodowych historii na płótno za pomocą farb akrylowych. Tak narodziła się późniejsza szkoła i styl Papuyna Tula, którego wybitnym przedstawicielem stał się Clifford Possum.”… Sztuka Papunya posługuje się wieloma wzorami i symbolami, których znaczenie zmieniać się może w zależności od kontekstów, w jakich owe symbole i wzory występują. Najczęstszymi symbolami są: koło, które oznaczać może miedzy innymi większy zbiornik wodny, mały staw lub obozowisko, oraz sinusoidalna linia lub linie przedstawiające zazwyczaj jakąś trasę, ścieżkę, drogę i strumień. Symbole służą temu, by z ich pomocą przedstawić mity o Okresie Marzeń i ich przodkach. Obrazy uznać można również za stylizowane mapy pewnych obszarów kraju, którego współwłaścicielem jest artysta tworzący dany obraz. Cechą charakterystyczną stylu jest posługiwanie się wielka liczbą pojedynczych kropek lub punktów, z których artysta układa całość wzoru lub rysunku, przykładając równą wagę do efektu wizualnego jak i faktury obrazu…” 

W 1976 roku Possum przy pomocy Tima maluje duży obraz  Warlugulong (168,5 cm/170.5cm). Został on nazwany przez artystę „obrazem numer jeden”. Płótno to inaugurowało wystawę sztuki Aborygeńskiej w Galerii sztuki w Nowej Południowej Walii. Po sukcesie tej wystawy artysta poszukuje nowych technik malarskich. W latach 70 i 80 pełni funkcję przewodniczącego stowarzyszenia Papunya Tula. W 1983 jego obraz Mulga Seed Dreaming wygrywa nagrodę Alice Prize. W 1985 maluje mural dla Arluen Art Center i przeprowadza się wraz z rodziną do Alice Springs. W 1987 odbywają się dwie monograficzne wystawy artysty w Melbourne, a następnie w rok później pierwsza ważna zagraniczna wystawa w Londyńskim Instytucie Sztuki Współczesnej. Rok Później w 1988 Possum podróżuje wraz z Wystawą Dreaming do nowego Yorku. Następne dwa lata stoją pod znakiem ciągłych wystaw w Stanach i Europie. Niestety pomimo wielkiej popularności sława nie przynosi nic dobrego artyście. Nieuczciwi handlarze sztuką robią wszystko, aby zarobić jak najwięcej pieniędzy. W 1999 roku podczas wystawy w Sydney wybucha skandal, kiedy okazuje się ze wiszące na niej dzieła są falsyfikatami, bynajmniej nienamalowanymi przez mistrza. Presja mediów i kolekcjonerów sprawia, że artysta schodzi ze sceny artystycznej. W sierpniu 2001 roku na kilka miesięcy przed swoja śmiercią otrzymuje nominację do Orderu Australii. Umiera w dniu, w którym miano ją wręczyć.

Cytat z: Mudrooroo , Mitologia Aborygenów, Poznań 1997

Bogumiła Wiśniewska

Skomentuj artykuł na forum

Portal i sklep numizmatyczny, monety, numizmatyka
wszelkie prawa zastrzeżone © 2007-17
adres: ul. Wspólna 50 lok. nr 1 00-684 Warszawa,
tel. +48 22 523 25 26, fax. +48 22 523 25 01, e-mail: info@emonety.pl