Newsletter - bądź na bieżąco

ilość produktów: koszyk jest pusty

wartość produktów: koszyk jest pusty

Przejdź do koszyka:   koszyk

rejestracja

Sławni ludzie na monetach » Grace Conssington Smith (1892 - 1984)

Pierwsza australijska artystka, której obrazy zostały uznane za w pełni modernistyczne dzieła, oraz prawdopodobnie jedna z ostatnich, która mogła pozwolić sobie na luksus malowania dla przyjemności bez potrzeby martwienia się o sprawy finansowe.

Grace Smith urodziła się 20 kwietnia 1892 roku w Neutral Bay w Sydney, w angielskiej rodzinie arystokratycznej. Jej ojciec Ernest był koronnym radcą prawnym w Londynie, zanim na stałe nie zamieszkał w Australii wraz ze swoją żoną Grace Fisher, panią dóbr Conssington w Leicestershire. Mała Grace szkolną edukację zaczęła w Abbotsleigh School w Wahrroonga. Gdzie przeszła podstawowy kurs rysunku. Następnie studiowała rysunek w Sydney u Antonia Dattilo-Rubbo, który prowadził specjalne warsztaty dla kobiet. W 1912 wraz z jedna ze swoich sióstr pojechała do Anglii, tam uczyła się w Winchester. Podczas pobytu na kontynencie odwiedziła również Niemcy, gdzie szczególnie zachwyciła ją berlińska kolekcja obrazów Watteau oraz plenery odbywane w okolicach Szczecina. Po powrocie do Australii kontynuowała naukę u Antonia Dattilo-Rubbo, który zainteresował ją dziełami van Gogha, Cezanna, Gaugina czy Picassa. Podjęła pierwsze próby malarskie. Jej pierwszy obraz wystawiony na widok publiczny The Sock Knitter w 1915 roku został okrzyknięty pierwszym postimpresjonistycznym dziełem w Australii. Przedstawia on jedną z sióstr autorki robiącą skarpetki na drutach, w czasie wojny odczytywany był jako jednostkowy wkład w sprawę całego państwa.

W 1920 roku rodzina Smith’ów nabywa dom w Turramurra, który nazywa Conssington. Za namową matki artystka do swojego wizerunku artystki dodaje do imienia właśnie Conssington. Tam w zaciszu domowym a także na ulicach Sydney tworzy swoje prace. Od 1915 roku wysyła swoje obrazy do Royal Art Society, od 1919 do Society of Artists, od 1927 do Contemporary Group. Pierwszą indywidualną wystawę miała w 1928 w Grosvenor Galleries,a od, 1932 do 1971 co 3,4 lata wystawę w Macquaire Galleries.

Nigdy nie zabiegała o rozgłos, nie tworzyła życia artystycznego swojej epoki. Daleka od polityki i spraw wagi państwowej. Tworzyła intymne obrazy wnętrz własnego domu lub miejsc, które dobrze znała i lubiła. Malowała także sceny z życia codziennego. Chodziła po mieście ze szkicownikiem i rysowała wszystko, co ją interesowało, następnie w pracowni przelewała te widoki na płótno. Podczas I Wojny Światowej tworzy obrazy wymarszu żołnierzy na front Soldiers Marching 1917, rysuje również serię antyniemieckich karykatur i cykl rysunków o uchodźcach z Belgii. Po wojnie zajmuje się uwiecznianiem na obrazach codziennego życia Australii a szczególnie Sydney. Tak powstaje np.: The Prince, obraz nawiązujący do wizyty Brytyjskiego księcia w Australii, Crowd i Center of a City, pokazujące ruch i życie na ulicach Sydney, The Lacquer Room, doskonale oddający wnętrze ówczesnej kawiarni Soda Fountain o Art Decowskim charakterze. Czasem wraz z przyjaciółmi udawała się na wycieczki poza miasto, owocem tych wypraw są obrazy z pejzażami z takich miejsc jak: Canberra, Blue Mountains, Moss Vale, czy Exeter. W czasie II Wojny Światowej maluje wizerunki kobiet w kościołach pozostawionych przez swoich mężczyzn np. Church Interior. Od lat, 30 kiedy zbudowano most w porcie w Sydney stał się on jednym z najczęstszych bohaterów jej pejzaży. Jeden z takich obrazów The Bridge In-Curve został uznany za symbol triumfu modernizmu w Australii, symbol nowego niepodległego państwa. W latach 50 malarka odwiedziła ponownie Anglię skąd przywiozła cykl obrazów i rysunków ukazujących angielskie katedry i kościoły. W latach 60 po śmierci ostatniej bliskiej jej osoby, siostry, zaczęła malować wyłącznie martwe natury i wnętrze własnego domu. Po różnymi kątami widzenia w różnych porach dnia i roku, za każdym razem starając się jak najlepiej oddać światło, bo to właśnie ono interesowało ją najbardziej w całym tym malowaniu. Najbardziej znane obrazy z tego okresu to: Still life with red rose, Interior with Wardrobe Mirror. Za życia pozostawała dość mało znana, jej obrazy zaczęto doceniać i kupować dopiero w latach 60, jednakże rok przed śmiercią została odznaczona Orderem Australii, za zasługi dokonane na polu australijskiego malarstwa. Zmarła 20 grudnia 1984 roku.

Bogumiła Wiśniewska

Skomentuj artykuł na forum

Portal i sklep numizmatyczny, monety, numizmatyka
wszelkie prawa zastrzeżone © 2007-17
adres: ul. Wspólna 50 lok. nr 1 00-684 Warszawa,
tel. +48 22 523 25 26, fax. +48 22 523 25 01, e-mail: info@emonety.pl