Newsletter - bądź na bieżąco

ilość produktów: koszyk jest pusty

wartość produktów: koszyk jest pusty

Przejdź do koszyka:   koszyk

rejestracja

Rozmaitości ze świata monet » Canal Du Central - Kanał Centralny

Kanał Centralny w Belgii był pierwszym belgijskim zabytkiem wpisanym na listę światowego dziedzictwa UNESCO w 1997 roku. Dla uczczenia 10 rocznicy tego wydarzenia Królewska Mennica Belgijska wybiła 2000 egzemplarzy kolekcjonerskich monet z wizerunkiem tego cudu inżynierii wodnej.

Historia budowy kanału sięga XIII wieku, kiedy to w okolicach Borinage i Charleroi odkryto złoża węgla. Zaczęto go wydobywać, ale bardzo trudno było go transportować po kiepskich drogach do najbliższych portów rzecznych. Od tamtej pory myślano cały czas nad zbudowaniem kanału łączącego kopalnie z najbliższymi rzekami transportowymi. W XVI wieku zaczęto pod wpływem rozwoju gospodarczego kraju budować sieć kanałów, jednakże wszystkie omijały te część Walonii. Dopiero wiek XIX przyniósł konkretne posunięcia w tym kierunku: w 1818 ukończono kanał między Mons a Condé, w 1832 oddano do użytku kanał pomiędzy Charleroi i Brukselą. Jednakże cały czas kwestią otwartą pozostawała sprawa połączenia kanałem Mozy ze Skladą. Pomysł połączenia tych dwóch rzek był szeroko omawiany już przez Napoleona w 1810 roku. Niestety ówczesna technika nie mogła poradzić sobie z problemem 90 m deniwelacji. Trzeba było czekać aż do lat, 70 aby angielski inżynier Edwin Clark zaprojektował pierwszą na świecie podnośnię dla statków. W latach 1872-75 w Aderton na kanale Trent-Mersey zbudował on pierwszą windę dla statków. Był to rodzaj śluzy komorowej, która wraz z wodą i statkiem podjeżdżała do góry i zostawała umieszczana na wyższym poziomie kanału po drugiej stronie urządzenia. Aby wykorzystać doświadczenie Anglika, belgijscy inżynierowie udali się do niego na naukę. W 1884 zatwierdzono wszystkie plany nowego kanału. Kanał Centralny miał mieć długość 21 kilometrów i miał pokonać różnicę wzniesień 90 m. Pierwszy 7 kilometrowy odcinek kanału pod kierownictwem Edwina Clarka ukończono w 1888 roku. W inauguracji otwarcia podnośni w Houdeng-Geognies uczestniczył sam król Leopold II. Winda ta podnosiła łodzie o 15,4 m. Prace nad dalsza częścią kanału zwolniły gwałtownie, kiedy okazało się ze jego trasa przechodzi na terenach bogatych w węgiel. Całość szczęśliwie ukończono w, 1917 w czym nie przeszkodziła nawet I Wojna Światowa. Podczas budowy powstały kolejne trzy podnośnie w Houdeng-Aimiers, Strepy-Bracquegnies i Thieu. Każda z nich podnosiła łodzie o kolejne 16,93 m. Na kanale tym oprócz wyżej wspomnianych cudów inżynierii wodnej w postaci podnośni, podczas budowy powstała również sieć ruchomych, zwodzonych mostów.

Kanał Centralny jest jedynym takim zabytkiem działającym do dziś, w stanie niemalże niezmienionym . Obecnie wykorzystywany jest w celach turystycznych. Podczas rejsu można zwiedzić urokliwe miasteczko La Louviere, a nim XIII- XIV wieczne kościoły i kaplice, muzeum górnictwa a także centrum mieszkalne zbudowane dla górników w XIX wieku.

Bogumiła Wiśniewska

Skomentuj artykuł na forum

Portal i sklep numizmatyczny, monety, numizmatyka
wszelkie prawa zastrzeżone © 2007-17
adres: ul. Wspólna 50 lok. nr 1 00-684 Warszawa,
tel. +48 22 523 25 26, fax. +48 22 523 25 01, e-mail: info@emonety.pl