Newsletter - bądź na bieżąco

ilość produktów: koszyk jest pusty

wartość produktów: koszyk jest pusty

Przejdź do koszyka:   koszyk

rejestracja

Historia, miasta i zabytki na monetach » André Gustave Citroën-130 rocznica urodzin

W październiku przewidziana jest emisja kolejnej francuskiej monety z serii „ Francuski Przemysł”. Jej bohaterem będzie André Citroën, geniusz, wynalazca, marzyciel.

 André Citroën urodził się 5 lutego 1878 roku w Paryżu. Jego rodzicami byli holenderski handlarz diamentami Levie Citroën oraz warszawianka Masza Amelia Kleinman, oboje wyznania mojżeszowego. Ojciec André popełnił samobójstwo, gdy ten miał 5 lat. Od tego czasu był wychowywany przez matkę prowadząca rodzinny interes. Już od najwcześniejszych lat uwielbiał książki przygodowe i podróżnicze ze szczególnym uwzględnieniem książek Juliusza Verne. Po ukończeniu liceum Condorcet rozpoczął studia na politechnice paryskiej. W 1889 roku na wystawie światowej w Paryżu odsłonięto wieżę Eiffla.

Młody  Citroën postanawia wówczas, że zostanie konstruktorem, wynalazcą. Wie, że początek XX wieku będzie okresem wielkich odkryć przemysłowych, chce być jednym z autorów tych odkryć. W wieku 22 lat udaje się w podróż do Polski, miejsca gdzie poznali się jego rodzice. Odwiedza Łódź, gdzie zostaje zauroczony maszynami napędzającymi przędzalnie. W jednej z przędzalni odkrywa technologię produkcji drewnianych kół zębatych o uzębieniu daszkowym. Postanawia zakupić patent i przenieść tą technologię na produkcję kół stalowych. Po powrocie do Francji inwestuje wszystko, co posiada w warsztat, który zaczyna produkować stalowe koła zębate o uzębieniu daszkowym. Już w 4 lat później  Citroën dostaje propozycję od Mors firmy motoryzacyjnej słynącej wówczas z bicia rekordów prędkości objęcia funkcji członka zarządu. Tak jak do wszystkie w życiu André Citroën podchodzi do nowej funkcji z pasją i żywiołowością. Reorganizuje zakłady, wprowadza udoskonalenia i z miesiąca na miesiąc zwiększa produkcję. W 1912 roku obejmuje funkcje prezesa związkowej izby motoryzacyjnej oraz udaje się do Stanów Zjednoczonych zobaczyć fabrykę Forda. Co ciekawe pomimo kierowania firma motoryzacyjna sam wynalazca nie lubił jeździć samochodami a bardziej interesowało go to, co znajdowało się pod maską pojazdu. W fabryce Forda André odkrywa produkcje taśmową, którą po powrocie wprowadza w swoich zakładach. W 1914 roku żeni się z córka genueńskiego bankiera Georginią Bingen. Podczas I Wojny Światowej pełni funkcję kapitana drugiego pułku artylerii ciężkiej czwartej armii. Przekształca swoją fabrykę w fabrykę pocisków typu szrapnel. Do końca wojny fabryka ta wyprodukowała 4 miliony pocisków. W czasie wojny André pokazuje wszystkie swoje zdolności organizacyjne, nie dość w czasie trzech miesięcy przekształca całkowicie swoja fabrykę to potrafi zorganizować kartki na żywność dla całego Paryża w przeciągu 24 godzin. Organizuje także służby pocztowe i sanitarne. Po wojnie Citroën rozpoczyna seryjna produkcje jednego typu samochodu. Niestety w latach 30 dopada go kryzys gospodarczy. Banki coraz mniej chętnie udzielają mu kredytów a próba wprowadzenia samochodu z napędem na przednie koła okazuje się nieudana. Zmusza to André do sprzedania fabryki Michelin. Sam inżynier umiera w 1935 roku na raka trzustki.

Prywatnie André Citroën był ogromnie towarzyski i optymistycznie nastawiony do życia. Kochał dzieci, miał ich 4. Specjalnie dla dzieci zaczął produkcje mini samochodów do zabawy. Był nowatorem pod każdym względem. W swoich fabrykach wprowadził bezpłatna opiekę medyczna dla kobiet z dziećmi zbudował żłobki, specjalne sale do karmienia, sale gimnastyczne i inne udogodnienia. Wprowadził trzynastkę dla pracowników a kobieta w ciąży wypłacał dodatkowe pieniądze. Był pionierem w prowadzaniu reklamy i myśleniu o branży motoryzacyjnej kompleksowo. Założył towarzystwo kredytowe, uruchomił stacje obsługi wprowadził bezpłatne przeglądy i katalogi części zamiennych. Co ciekawe nigdy nie interesowały go pieniądze a wynalazki i udoskonalenia. Nigdy nie dorobił się prywatnej rezydencji, całe życie wynajmował różne lokale, które od razu stawały się miejscem spotkań śmietanki towarzyskiej Paryża. Sam konstruktor najchętniej spędzał czas w modnej wówczas restauracji Maxim, która była jego „kwaterą główną”. Miał wielką słabość do kasyn przepuszczał tam niebotyczne sumy, co było jedną z przyczyn jego bankructwa. André Citroën zwany francuskim Fordem wpisuje się w krąg ludzi, którzy mieli ogromny wpływ na rewolucje przemysłową i socjalną XX wieku.

Bogumiła Wiśniewska

zdjęcie : citroen.pl

Skomentuj artykuł na forum

Portal i sklep numizmatyczny, monety, numizmatyka
wszelkie prawa zastrzeżone © 2007-17
adres: ul. Wspólna 50 lok. nr 1 00-684 Warszawa,
tel. +48 22 523 25 26, fax. +48 22 523 25 01, e-mail: info@emonety.pl