Newsletter - bądź na bieżąco

ilość produktów: koszyk jest pusty

wartość produktów: koszyk jest pusty

Przejdź do koszyka:   koszyk

rejestracja

Rozmaitości ze świata monet » Historia transportu - Orient Express


Być może w porównaniu z Koleją Transsyberyjską lub pierwszym lotem przez Atlantyk Orient Express nie był najwyższym osiągnięciem myśli technicznej swojego czasu, ale na pewno był najbardziej znanym i prestiżowym pociągiem na świecie.

Pomysłodawcą i założycielem międzynarodowej spółki Compagne Internationale des Wagons-Lits był Belg Georges Nagelmackers. Trasa pociągu z Paryża do Konstantynopola liczyła 2880 km, była pierwszym i jedynym środkiem transportu, który łączył dwa skraje Europy. Ponadto podróż odbywano w niezwykle luksusowych warunkach. Komfort wagonów sypialnych porównywano z pięciogwiazdkowymi hotelami a wagony restauracyjne z najlepszymi włoskimi i francuskimi restauracjami. Nic dziwnego, że podróżowali nim dyplomaci, szlachta i bankierzy. Pierwszy skład pociągu Orient Express ruszył z Paryża z dworca Wschodniego 4 października 1883 roku. Przez Monachium i Wiedeń docierał do Rumuni do miejscowości Giurgiu, gdzie pasażerowie przesiadali się z pociągu na prom przez Dunaj i w Ruse w Bułgarii kontynuowali podróż pociągiem aż do Konstantynopola. Od 1889 roku całą trasę pokonywali pasażerowie pociągiem jadącym 67 godzin. Pociąg rozwijał zawrotną prędkość 80 km/h.

Kursowanie pociągu zostało zawieszone na czasie I Wojny Światowej, choć odegrał on znaczącą rolę pod koniec wojny. W wagonie z numerem 2419 niemiecka delegacja podpisała akt kapitulacji. Po wojnie, kiedy to w 1919 roku został otwarty tunel w Masywie Monte Leone łączący Szwajcarię i Włochy uruchomiono drugą linię Orient Express biegnącą z Paryża przez Szwajcarię i Włochy do Stambułu. Pociąg ten zwany był Simplon Orient Express i przebywał trasę w 56 godzin. Orient Express miał jeszcze jedną trasę z Paryża do Aten i zwał się Arlberg Orient Express. Wszystkie trasy zostały zawieszone na czas II Wojny Światowej i tak samo jak w 1918 w 1940 Hitler wykorzystał ten sam wagon do podpisania kapitulacji tym razem przez Francję. Po wojnie wznowiono regularne połączenia na wszystkich trzech trasach pociąg Paryż – Stambuł kursował trzy razy w tygodniu. W 1962 roku z powodu zaistniałej sytuacji politycznej dwie linie Orient Express zostały definitywnie zatrzymane działał jedynie Simplon Orient Express, który 19 maja 1977 roku wyruszył w ostatnią podróż.

W 1982 roku milioner James Sherwood odkupił od prywatnych właścicieli oryginalne wagony Wgon Lit z lat 30, podjął się ich restauracji i renowacji, przywracając im klimat wnętrz z roku 1903. Założył spółkę Venice-Simplon Orient Express, która to uruchomiła połączenie kolejowe na trasie Londyn-Wenecja. Pierwszy kurs wyruszył 25 maja 1982 roku a bilet kosztował jedyne 1200 funtów. Obecnie spółka oferuje kilka różnych tras np. Londyn-Rzym, Londyn – Warna. „Reanimowany” pociąg przejechał również przez Polskę jadąc trasą z Wenecji do Pragi, bilet na tą podróż kosztował jedyne 6000 euro. W tym roku Orient Express ma przejechać przez Polskę po raz drugi. Nazywany był Titanic’iem na szynach, w ciągu lat swojego kursowania zapładniał wyobraźnię wielu pisarzy i twórców filmowych, chyba najbardziej znane jest „Morderstwo w Orient Expressie” Agaty Christie.

Bogumiła Wiśniewska

zdjęcia:wikipedia

Skomentuj artykuł na forum

Produkty powiązane z artykułem

Portal i sklep numizmatyczny, monety, numizmatyka
wszelkie prawa zastrzeżone © 2007-17
adres: ul. Wspólna 50 lok. nr 1 00-684 Warszawa,
tel. +48 22 523 25 26, fax. +48 22 523 25 01, e-mail: info@emonety.pl