Newsletter - bądź na bieżąco

ilość produktów: koszyk jest pusty

wartość produktów: koszyk jest pusty

Przejdź do koszyka:   koszyk

rejestracja

Rozmaitości ze świata monet » Historia transportu - SS Normandie



Czyżby francuska mennica La Monnaie de Paris wybiła serię „Historia Transportu na Świecie” jedynie po to żeby pochwalić się francuskimi osiągnięciami na tym polu? Chyba nie tylko, chociaż można by się nad tym zastanowić. Oprócz Kolei Transsyberyjskiej wszystkie inne przedstawione „cuda” techniki należą do Francji. Tak samo jest w przypadku SS Normandie największego, najbardziej luksusowego i najszybszego pasażerskiego liniowca kursującego na trasie Havre – Nowy Jork.

Po bumie imigracyjnym w latach 20 kompanie przewozowe specjalizujące się w podróżach przez Atlantyk zaczęły szukać nowych klientów a tym samym zaczęły, budować statki odpowiadające ich potrzebom. Do lat 20 klientami byli zazwyczaj biedni ludzie emigrujący do Stanów w poszukiwaniu ziemi obiecanej, w latach 20 tymi samymi statkami podróżowała klasa średnia i bogata poszukująca na drugim kontynencie rozrywki. Dlatego też zaczęto budować luksusowe statki. Pierwszymi takimi liniowcami były niemieckie statki Bremen i Europa. Francuzi nie chcieli zostawać w tyle i także przystąpili do wyścigu. Pierwszym liniowcem był Ile de France, posiadający stylowe nowoczesne Art Déc’owskie wnętrza, ale dość klasyczną linię kadłuba. Drugi statek miał być nowoczesny pod każdym względem. Poszukującym nowych rozwiązań francuskim konstruktorom na pomoc przyszedł Rosjanin Vladimir Jurkiewicz. Architekt projektujący statki dla Rosyjskiej Floty. Jego rozwiązania były tak radykalne, że trzy stocznie odmówiły realizacji jego projektu dopiero Campagnie Générale Transatlantique postanowiło zbudować ten statek. W 1932 roku statek został zwodowany na Loarze oblewając tłum gapiów ogromną falą, na szęście nic się nikomu nie stało. Liniowiec miał długość 314 metrów i szerokość 36 metrów, posiadał 11 pokładów i pływał z prędkością 30 węzłów na godzinę. Normandia była pierwszym statkiem w historii francuskiego transportu, który otrzymał żeńskie imię. Najważniejsze jednak były wnętrza statku zaprojektowane przez najlepszych artystów epoki. Wnętrza utrzymane były w stylu Art Déco lub tak zwanym Stylu Parowcowym. Kandelabry i żyrandole zostały zaprojektowane przez Laliqu’a. W Sali jadalnej pierwszej klasy, która mogła pomieścić 700 biesiadników, ściany zostały ozdobione malowidłami przedstawiającymi sceny z Normandii. Pierwsza klasa miała szerokie hole i ogromne klatki schodowe, gdzie kobiety na schodach mogły prezentować swoje wdzięki lub zamożność mężów. Statek słynął ze swojej doskonałej kuchni, gdzie pracowało 72 kucharzy-specjalistów, 76 pomocników kucharzy, 12 piekarzy, 12 cukierników, 3 lodziarzy oraz 8 wędliniarzy i rzeźników. Statek przewidziany był na około 2000 pasażerów i 1300 członków załogi. Statek posiadał imponującą instalację wodną, na którą składało się 320 wanien, 555 natrysków, 1900 umywalek i 842 węzły sanitarne, w ciągu godziny można było zużyć 42 tony gorącej wody. Normandia wyposażona również została w specjalne radary ostrzegające o górach lodowych. W swój pierwszy rejs wyruszyła 29 maja 1935 roku, pokonując trasę w 4 dni, 3 godziny i 14 minut, czym ustanowiła nowy rekord prędkości i wygrała Błękitną Wstęgę Atlantyku. Jej kariera niestety zakończyła się dość szybko. W 1940 roku Normandia przybiła do portu w Nowym Jorku gdzie dowiedziała się o kapitulacji Francji. W 1941 roku rząd Stanów Zjednoczonych postanowił przerobić statek na lotniskowiec, ale po dokonaniu stosownych kalkulacji stwierdzono, że jest to zbyt kosztowne. W końcu zdecydowano, że Normandia będzie służyła armii jako transportowiec, do czego trzeba było ją przystosować. W lutym 1942 podczas demontażu wyposażenia i przekształcaniu statku, doszło do zaprószenia ognia, który następnie strawił większość statku. Po długiej akcji ratunkowej ocalono statek. Jednak koszty jego naprawy były tak wielkie że nie podjęto takiej próby i Normandia została ze złomowana w 1946 roku.

Bogumiła Wiśniewska

zdjęcia: wikipedia

Skomentuj artykuł na forum

Portal i sklep numizmatyczny, monety, numizmatyka
wszelkie prawa zastrzeżone © 2007-17
adres: ul. Wspólna 50 lok. nr 1 00-684 Warszawa,
tel. +48 22 523 25 26, fax. +48 22 523 25 01, e-mail: info@emonety.pl