Newsletter - bądź na bieżąco

ilość produktów: koszyk jest pusty

wartość produktów: koszyk jest pusty

Przejdź do koszyka:   koszyk

rejestracja

Rozmaitości ze świata monet » Kolej Transsyberyjska

Francuska mennica La Monnaie de Paris wydała nową serię monet pt. Historia Transportu na Świecie. W skład serii weszła również moneta z Koleją Transsyberyjską, która jest jednym z największych osiągnięć inżynierii transportu lądowego.

Historia

Pomysł budowy narodził się już w połowie XIX wieku, jednakże dopiero w 1890 roku uzyskał akceptację cara Aleksandra II. Przeprowadzenie linii kolejowej na prawie bezludnych terenach, gdzie gęstość zaludnienia na 1km² wynosiła 1 osobę, miało być ukoronowaniem polityki przesiedleńczej caratu. Dzięki wybudowaniu kolei w latach 1900-1910 zostało przesiedlonych na te tereny 3 miliony osób. Drugim celem budowy tego odcinka była integracja wschodnich terenów Rosji z jej centrum. Po kilku wyprawach eksploracyjnych budowę rozpoczęto 19 maja 1891 w pobliżu Władywłostoku. Prace przebiegały równoczesnie w różnych częściach linii, dlatego też całą trasę podzielono na odcinki, których nazwy zachowane są do dziś: Kolej Zachodniosyberyjska, Kolej Środkowosyberyjska, Kolej Krugobajkalska, Kolej Zabajkalska, Kolej Amurska, Kolej Ussuri, Kolej Transmandżurska czyli Wschodnio – Chińska, Kolej Południowo – Mandżurska, Kolej Transmongolska. W 1896 roku w momencie koronacji cara Mikołaja II, do użytku zostały oddane dwa skrajne odcinki kolei, Kolej Zachodniosyberyjska i Ussuri. Jednym z największych wyzwań, jakie czekały inżynierów i budowniczych było Jezioro Bajkał. Ze względu na skalisty brzeg zdecydowano się nie prowadzić kolei wzdłuż brzegu jeziora, lecz zbudować prom, który przewoziłby ludzi i wagony na drugą stronę gdzie podróżni kontynuowali jazdę. Promy zostały zamówione i wykonane w angielskiej stoczni Armstrong & Co Glasgow i przywiezione i zmontowane na miejscu. Prom „Bajkał” przewoził 200 pasażerów, 25 wagonów kolejowych i 750 ton ładunku drugi „Angara” był mniejszy. Ten sposób pokonania jeziora okazał się na dłuższa metę dość uciążliwy i powolny szczególnie w okresie zimowym, podczas którego wagony ciągnięte były na drugą stronę jeziora po jego zamarzniętej tafli. Dlatego też w kolejnych latach wybudowano odcinek kolei wzdłuż południowo - zachodniego brzegu jeziora. W 1896 roku Rosja podpisała z Chinami umowę dzierżawy na mocy, której Chiny udostępniały Rosji korytarz kolejowy na swoim terytorium. Tak powstał odcinek Transmandżurski. W 1899 podpisano kolejna umowę, dzięki której powstał kolejny odcinek kolei zwany Południowomandżurskim. Po 25 latach robót 5 października 1916 roku, uroczystym otwarciem mostu na rzece Amur zakończono budowę kolei.

Ciekawostki

Trasa Kolei Transsyberyjskiej ma ponad 11 tysięcy kilometrów długości, przejeżdża przez 8 stref czasowych, 2 kontynenty i ponad 89 miast. Odcinek trasy z Moskwy do Władywostoku jest najdłuższym bezpośrednim połączeniem kolejowym czynnym cały rok na świecie, ma długość 9288 km. Kolej ta łączy też Moskwę z Pekinem. Tylko 19% trasy przebiega na kontynencie Europejskim, granicę miedzy dwoma kontynentami wyznaczono na 1777 km trasy niedaleko miejscowości Pierwouralsk. Kolej w całości zasilana jest elektrycznie. Podczas prac na kolei pracowało ponad 90 tysięcy robotników, często byli to więźniowie i zesłańcy zmuszani do niewolniczej pracy w bardzo ciężkich warunkach, być może, dlatego na wielu polach linia ta pobił różne rekordy. Na przykład wał kolejowy na stacji Bałaj w okolicach Krasnojarska ma 34 m wysokości a w innych miejscowościach nasypy dochodzą do 20 m. Przy budowie linii nad jeziorem Bajkał z powodu skalistego podłoża zużywano tonę materiałów wybuchowych na jeden kilometr wybudowanych torów. Kolej Transsyberyjska jest rekordzistka pod wieloma względami jej trasa przebiega na trasie 16 największych rzek na świecie, nad którymi wybudowano mosty. Inżynier Leonid Proskurjakow budujący most na Amurze dostał za niego złoty medal na światowej wystawie w Paryżu. Przez lata podróżowania tym niezwykłym transportem, gdzie nierzadko spędza się ponad tydzień w dość małym zamknięciu, wytworzyły się specyficzne zachowania i obyczaje. Codziennie rano wieczorem i po dotarciu do większej stacji mężczyźni podróżujący z kobietami opuszczają przedziały na 20 minut, aby w tym czasie kobiety mogły się przebrać. W podróży dobrze mieć ze sobą małe podarki dla swoich współpasażerów, które wręczamy pod koniec podróży. Pomimo upływu lat kolej nadal dostarcza niezwykłych wrażeń.

Bogumiła Wiśniewska

Skomentuj artykuł na forum

Portal i sklep numizmatyczny, monety, numizmatyka
wszelkie prawa zastrzeżone © 2007-17
adres: ul. Wspólna 50 lok. nr 1 00-684 Warszawa,
tel. +48 22 523 25 26, fax. +48 22 523 25 01, e-mail: info@emonety.pl