Newsletter - bądź na bieżąco

ilość produktów: koszyk jest pusty

wartość produktów: koszyk jest pusty

Przejdź do koszyka:   koszyk

rejestracja

Artykuły o złocie » KUNSZTOWNA WSZECHSTRONNOŚĆ

Branża jubilerska jest jednym z głównych sektorów, generujących globalny popyt na złoto. W najnowszej publikacji Światowej Rady Złota (WGC) zatytułowanej „Złote inspiracje. Wspaniałości w złocie” odnajdujemy informacje na temat ogromnej roli szlachetnego metalu we współczesnym świecie. Złoto charakteryzuje się niezwykłym pięknem i mocą, która zmienia rzemieślników w wirtuozów jubilerskiej sztuki. Kruszec o ciepłej barwie inspiruje jubilerów, artystów, rzeźbiarzy, malarzy, architektów i koneserów sztuki, których prace zasługują na miano arcydzieł, powabnie emanując złotym blaskiem.

WGC przypomina, że złoto jest nieodzownym elementem historii cywilizacji. Przez tysiąclecia szlachetny metal zmieniał przedmioty codziennego użytku w majestatyczne dzieła. Swoistym narzędziem do wyrażania sztuki, zarówno w fizycznym, jak i metafizycznym znaczeniu, złoto stało się w rękach artystów XX wieku, takich jak Picasso, Braque czy Calder. Dzisiaj jednym z najsławniejszych autorów złotych inspiracji jest brytyjski artysta Marc Quinn. Bijące blaskiem klejnoty wypełniają już nie tylko salony jubilerskie, ale także galerie sztuki, ślubne kobierce, pokazy mody oraz… dusze.

Złoto mówi uniwersalnym językiem – międzynarodowym, ponadczasowym. Złote dziedzictwo Egiptu, Grecji, Bizancjum, Mezopotamii i Indii stanowi niewyczerpane źródło inspiracji dla twórców Zachodu. Stanowi ono swoisty pomost między starożytnością a nowoczesnością, zwany „Jedwabnym Szlakiem”. To nawiązanie do handlowego szlaku o długości 12 tys. kilometrów, łączącego Chiny z Europą i Bliskim Wschodem. Drogę tę wykorzystywano od III wieku p.n.e. do XVII wieku n.e. Swoją nazwę szlak zawdzięczał jedwabiowi – jednemu z głównych, transportowanych nim towarów. 

Pielęgnowana przez wieki tradycja obrączek ślubnych oraz pierścionków zaręczynowych to kolejny dowód na długowieczność złota – gdy upływ czasu zaciera piękne detale pierwszych małżeńskich wspomnień, obrączka – symbol wypowiedzianego przed laty „tak” – pozostaje nietknięta. Koneserzy złota dostrzegają w tym kruszcu niezwykłe możliwości, które pomagają jego właścicielowi bogacić się, pokonywać trudności, osiągać szczęście. Złoto staje się nie tylko pokarmem dla duszy, ale także dla ciała – coraz więcej prestiżowych restauratorów wprowadza do swojego menu potrawy ozdabiane złotem, a nawet nadziewane kosztownościami z tego kruszcu.

O ile moda w stylu pręt-ŕ-porter (fr. gotowe do noszenia) hołduje zasadzie użyteczności, o tyle haute couture (fr. wysokie krawiectwo) to prawdziwy artyzm. Wysokiej jakości tkaniny połączone z ręcznie wykonywanymi zdobieniami, koronkami i haftami stanowią wyraz modowego kunsztu na najwyższym poziomie. Udoskonaleniem tych unikatowych projektów jest właśnie złoto – by to, co niepowtarzalne i efektowne zachwycało jeszcze bardziej. Złote cekiny, tkaniny przeplatane złotem, wyszywane złotem ażury, zdobione złotem obuwie i biżuteria to wizytówki takich projektantów jak Versace, Alexis Mabille czy Jean Paul Gaultier.

Raport WGC krótko charakteryzuje globalne trendy na rynku złota:

1. Stany Zjednoczone – za oceanem mówi się o efekcie Liz Taylor – na aukcji zorganizowanej po śmierci aktorki w ciągu dwóch dni sprzedano 270 drogocennych przedmiotów (biżuterii i kosztowności) ze złota i innych metali oraz kamieni szlachetnych, za które nowi właściciele zapłacili 137,2 mln dolarów – to ponad 100% więcej niż spodziewali się organizatorzy aukcji.

Producenci biżuterii najwyższej na świecie jakości, tacy jak Van Cleef & Arpels, Harry Winston, Cartier i Tiffany & Co otwierają się na wysokiej klasy klientelę – przemierzają tysiące mil, aby spotkać się z nimi na biznesowej kolacji i omówić kwestie indywidualnego zamówienia.

Złote dodatki to „must have” w kolekcjach tak znakomitych osobistości świata mody, jak Louis Vuitton, Lanvin, Bottega Veneta, Givenchy, Mawi, Jean Paul Gaultier, Yves Saint Laurent, Pucci, Etro i Beazie Roberts.

Amerykańskie badania potwierdzają, że złoto jest wybierane na pierścionki zaręczynowe w 73% przypadków, zaś na obrączki ślubne w 70%.

2. Wielka Brytania – trendem stało się łączenie pierścieni i bransolet, sygnowanych różnorodnymi markami. Wraca też moda lat ’70, w których królował styl disco. Nawiązujące do niego ozdoby chętnie projektują największe salony jubilerskie.

Londyn to epicentrum luksusu. Najdroższe na świecie koszty wynajmu lokali nie odstraszają sprzedawców kosztowności. W luksusowej dzielnicy Mayfair żaden sklep nie stoi pusty, a wśród nich odnajduje się wiele „złotych” butików.

3. Włochy – sięgają do stylizacji retro, z lat 80-tych. Artyści szukają inspiracji w takich stylach muzycznych jak rock’n’roll, punk i rock.

Chiara Passa projektuje biżuterię z kutego złota, oddającą atmosferę Marrakeszu. Znane marki łączą żółte złoto z czarnym onyksem, dla osiągnięcia maksymalnego kontrastu, uwypuklenia wspaniałości złota.

Z okazji 150. rocznicy zjednoczenia Włoch przygotowano złotą biżuterię patriotyczną. Niektóre egzemplarze zdobi np. flaga Italii.

4. Chiny – to rynek młodego pokolenia. 73% konsumentów towarów luksusowych w tym kraju jest w wieku poniżej 45 lat. Niemal połowa tej grupy (45%) to osoby do 35 roku życia. Dla porównania, w Japonii na luksusy pozwala sobie 37% mieszkańców poniżej 45 lat, zaś w Wielkiej Brytanii – zaledwie 28%.

Coraz więcej osób rozumie, że bogactwo trzeba „nosić” wytwornie, a nie pretensjonalnie je eksponować. Popularnością cieszy się więc wyrafinowana, elegancka i romantyczna biżuteria ze złota.

Akcesoria i ozdoby z żółtego metalu zdobią nie tylko sklepowe witryny, ale także wystawy Narodowego Muzeum Chin w Pekinie.

5. Indie – pierścienie, bransolety i inne akcesoria ze złota nawiązują do magii zwierzęcych motywów.

Obok żółtego kruszcu w biżuterii pojawia się także platyna i kryształy. Konsumenci szukają wysublimowanych dzieł jubilerskich, aby wyrazić się poprzez sztukę – taką, którą zawsze można mieć przy sobie.

Aktualnie Indie stawiają na eksport kosztowności. Na targach biżuteryjnych w Bombaju podpisano kontrakty handlowe na ponad 1 mld dolarów.

Wiele znanych światowych marek i projektantów mody jest przekonanych, że wprowadzenie do ich oferty złotych dodatków stanie się dla ich firm finansowym olśnieniem – niczym dotyk Midasa. 

Ale złoto to nie tylko piękne dzieła sztuki – to także skuteczna ochrona finansów przed recesją. W czasach ekonomicznej chwiejności każdy chce mieć coś, co przetrwa trudne czasy – tym pewnikiem jest szlachetny metal. Zakupiony w postaci biżuterii gwarantuje doznania estetyczne, zaś ten w postaci sztabek i monet lokacyjnych – dba o zasoby finansowe, dzięki którym stać pasjonatów biżuterii na jej zakup.



W oparciu o: www.goldinspirations.com/

 


 
Agnieszka Tarkowska
 

Skomentuj artykuł na forum

Portal i sklep numizmatyczny, monety, numizmatyka
wszelkie prawa zastrzeżone © 2007-17
adres: ul. Wspólna 50 lok. nr 1 00-684 Warszawa,
tel. +48 22 523 25 26, fax. +48 22 523 25 01, e-mail: info@emonety.pl