Newsletter - bądź na bieżąco

ilość produktów: koszyk jest pusty

wartość produktów: koszyk jest pusty

Przejdź do koszyka:   koszyk

rejestracja

Rozmaitości ze świata monet » Myśliwce II Wojny Światowej Messerschmitt Bf 109

Kolejną monetą w zestawie „Myśliwce II Wojny Światowej” jest moneta z wizerunkiem myśliwca Messerschmitt Bf 109.

Pierwowzorem flagowego myśliwca Luftwaffe był samolot M37 opracowany dla Rumunii. Ministerstwo lotnictwa III Rzeszy zamówiło prototyp nowego myśliwca w 1933 roku. Prace projektowe rozpoczęto w 1934 roku. Brali w nich udział między innymi Willy Messerschmitt, Robert Lusser oraz bracia Hubert i Richard Bauerowie. Początkowo testowano w myśliwcu silnik Rolls Royca Kestrel V12. Początkowo do konkursu stanęły aż 4 firmy Arado, Focke-Wulf, Heinkel i Bayerishe Flugzeugwerke. Po testach prototypów wyszło, że tylko dwie firmy warte są wzięcia pod uwagę przy produkcji nowego myśliwca Heinkel i Bayerishe Flugzeugwerke. Myśliwiec Bf 109 osiągnął większą prędkość maksymalną a także uzyskał większą prędkość wznoszenia, natomiast He 112 uzyskał lepsze rekomendacje pilotów, którzy chwalili wygodę kabiny, dobrą widoczność, lepszą zwrotność i właściwości pilotażowe. Przetarg rozstrzygnięto na korzyść prototypu He 112, jednakże spryt i przebiegłość profesora Messerschmitta przesądziły, prace kontynuowano nad maszyną BF 109.

 Podczas dalszych prac nad prototypem silnik Rolls Royca zamieniono na Junkers Jumo 210 A. Pierwsza publiczna prezentacja nowego samolotu miała miejsce w sierpniu 1936 roku podczas letnich Igrzysk Olimpijskich. Samoloty BF 109 A Anton i BF 109 B Berta były wersjami przedprodukcyjnymi testowanymi podczas wojny domowej w Hiszpanii, pierwszą wersją produkcyjną był Bf 109 C Cäsar. Pierwsze seryjnie produkowane Cäsar’y walczyły w sierpniu 1938 w Legionie Condor. Podczas kampanii wrześniowej w Polsce Luftwaffe użyło samolotów BF 109 D Dora z silnikami gaźnikowymi Junkres Jumo 210 Da o mocy startowej 730 KM.

Najbardziej znanym modelem Messerschmitta był model BF 109 E Emil. Myśliwce tego typu brały udział w walkach podczas bitwy o Anglię i w wersji nieco zmodyfikowanej w kampanii afrykańskiej. Myśliwce miały silnik Daimler-Benz z dwustopniową sprężarką, która umożliwiała uzyskanie mocy startowej 1231 kW. Zmodyfikowano w nim również wiatrochron, który uzyskał bardziej aerodynamiczny kształt, powiększono zbiornik paliwa a co za tym idzie kształt kadłuba. W skład uzbrojenia wchodziły 4 karabiny maszynowe MG17 kaliber 7,96. Zapas amunicji karabinów kabinowych to 1000 naboi a skrzydłowych 500.  W 1940 roku dodano dodatkowe opancerzenie kabiny pilota. Najbardziej znanym pilotem Messerschmitta był Adolf Gallland. Ogólnie można powiedzieć, że messerschmitty były bardzo wymagającymi maszynami, trudnawymi w pilotażu zarówno podczas startu jak i lądowaniu. Miał również bardzo mały zasięg po około 15 minutowym locie nad Anglią pilot musiał zawracać.

Bogumiła Wiśniewska

zdjęcia: wikipedia

Skomentuj artykuł na forum

Portal i sklep numizmatyczny, monety, numizmatyka
wszelkie prawa zastrzeżone © 2007-17
adres: ul. Wspólna 50 lok. nr 1 00-684 Warszawa,
tel. +48 22 523 25 26, fax. +48 22 523 25 01, e-mail: info@emonety.pl