Newsletter - bądź na bieżąco

ilość produktów: koszyk jest pusty

wartość produktów: koszyk jest pusty

Przejdź do koszyka:   koszyk

rejestracja

Sławni ludzie na monetach » Piotr Michałowski na monetach NBP

28 listopada Narodowy Bank Polski wyemituje kolejne monety z serii „Polscy malarze XIX/XX wieku”. Dwuzłotówka i srebrna 20-złotowówka poświęcone zostaną malarzowi okresu romantyzmu – Piotrowi Michałowskiemu. Moneta srebrna zostanie wybita w charakterystycznym dla tej serii prostokątnym kształcie.

Piotr Michałowski urodził się w Krakowie 1800 roku, zmarł w 1855 roku w Krzyżtoporzycach. Był najwybitniejszym reprezentantem romantycznego nurtu w polskim malarstwie XIX wieku, a jednocześnie był aktywnym działaczem społecznym i urzędnikiem państwowym. Wywodził się z zamożnej rodziny ziemiańskiej, był starannie wykształcony – studiował na uniwersytetach w Krakowie i Getyndze. Już jako trzynastolatek pobierał lekcje rysunku u znanego malarza i grafika Michała Stachowicza. W latach późniejszych trafił pod opiekę artystyczną Józefa Brodowskiego oraz Franciszka Ksawerego Lampiego. Po powrocie w 1823 roku z Getyngi, pracował w Warszawie jako urzędnik państwowy. Cztery lata później awansował na stanowisko naczelnika Odziału Hutniczego. Kierował zakładami produkcji broni na rzecz powstania listopadowego. Po upadku powstania musiał wyjechać na emigrację do Francji. Po powrocie do kraju w 1835 roku, osiedlił się na majątku rodzinnym pod Krakowem.

Wiele podróżował po krajach europejskich, był m.in. we Francji, Czechach, Niemczech, Belgii i Anglii – studiował sztuki dawnych mistrzów w kolekcjach muzealnych. Fascynowały go twórczość Rembrandta i Velázqueza, inspirowały obrazy Murilla, Pottera, van Dycka, Holbeina i Steena. Michałowski chętnie przedstawiał w swoich dziełach zwierzęta - zasłynął przede wszystkim jako malarz koni. Swojej pasji oddawał się również podczas studiów w Getyndze – szkicował konie stacjonujących w Hanowerze i Eilsen kawalerzystów.  W trakcie pobytu we Francji w latach 1832-1835 doskonalił warsztat artystyczny - uczęszczał na lekcje do pracowni paryskiego akwarelisty Nicolas-Toussainta Charleta. Inspirując się obrazami Géricaulta, Michałowski stworzył w swojej dojrzałej twórczości typ jeźdźca-herosa na wspiętym koniu, gdzie posągową sylwetkę jeźdźca przedstawiał na tle niemal abstrakcyjnego pejzażu - serii portretów Napoleona Bonaparte. Charakterystyczne dla jego obrazów są również sceny przemarszu wojsk (głównie austriacki błękitnych huzarów). Przykładem tej twórczości są obrazy Błękitni huzarzy oraz Jazda austriacka. Michałowski poświęcił im kilka swoich prac, składających się na tzw. serię błękitnych huzarów.

Artysta zadedykował kilka swoich prac krakusom walczącym w powstaniu listopadowym – obraz Potyczka krakusów. Przebywając w Krakowie artysta wyznaczył początek kilku wielkich serii malarskich. Bitewny zgiełk, dynamika kawaleryjskiej szarszy, dystyngowani szwoleżerzy i ułani armii Królestwa Polskiego to najczęściej powracające w ich ramach motywy. Zwieńczeniem tego nurtu stanowią szkice upamiętniającej brawurowy atak szwoleżerów gwardii napoleońskiej na wąwóz Somosierry (Somosierra, ok. 1844-1855). Michałowski sięgał również po motywy przedstawiające dzieje oręża polskiego - Wjazd Bolesława Chrobrego do Kijowa, ok. 1837; Bitwa pod Możajskiem.  W późnym okresie twórczości tego malarza powróciły wątki podejmowane w latach 1830.-1840. – w szczególności wizerunek jeźdźców: kirasjerów, krakusów, ułanów, artylerzystów, huzarów oraz kawalerzystów austriackich. Zainspirowany poematem Wincentego Pola „Mohort”, stworzył obraz nasycony patriotycznymi aluzjami, z wizerunkiem Mohorta na koniu (Mohort, 1852-1855). 

Przebywając na wsi mógł bez końca studiować rasy, typy i zachowania zwierząt, co można zaobserwować w szkicach, w których oddał perfekcyjnie dynamikę ruchów koni (Zaprzęg). W latach 1845-1855 stworzył akwarelę Stajenni z końmi i psem, która zdobi najnowszą monetę z serii Polscy Malarze XIX/XX wieku. W latach 1840. powstała obszerna galeria kameralnych portretów osób z najbliższego otoczenia Michałowskiego (Portret syna artysty z psem; Portret córki artysty Celiny na koniu, Senko, Żydzi). Subtelne portrety charakteryzowały się intymnym charakterem, pozwalającym skupić się na charakterystyce psychologicznej modela. Zarówno tematyka, jak i sposób opracowania jego dzieł malarskich idealnie wpisują się w kontekst sztuki romantyzmu.

Źródło: www.imnk.pl/strona_glowna.php?autor=27, www.culture.pl/baza-sztuki-pelna-tresc/-/eo_event_asset_publisher/eAN5/content/piotr-michalowski
Zdjęcia: www.imnk.pl/gallerybox.php?dir=SU220&mode=2, artyzm.com/obraz.php?id=13071


 

Skomentuj artykuł na forum

Portal i sklep numizmatyczny, monety, numizmatyka
wszelkie prawa zastrzeżone © 2007-17
adres: ul. Wspólna 50 lok. nr 1 00-684 Warszawa,
tel. +48 22 523 25 26, fax. +48 22 523 25 01, e-mail: info@emonety.pl