Newsletter - bądź na bieżąco

ilość produktów: koszyk jest pusty

wartość produktów: koszyk jest pusty

Przejdź do koszyka:   koszyk

rejestracja

Rozmaitości ze świata monet » RMS Titanic 100 rocznica katastrofy

15 kwietnia 2012 roku przypada 100 rocznica katastrofy Titanica. Z tej okazji wiele mennicy wyemitowało monety – hołd, złożony tysiącom ofiar katastrofy. Royal Canadian Mint wydało monetę w srebrze 99,99% w limitowanym nakładzie ukazuje w najmniejszych szczegółach lewą burtę statku oraz górę lodową. Wyspy Cooka przygotowały monetę ze słynnym witrażem z Titanica, który znajdował się nad schodami w pierwszej klasie. Również australijska mennica Perth wyemitowała monetę srebrną z tampondrukiem dla upamiętnienia dziewiczego rejsu RMS Titanic.

W momencie wodowania Titanic był największym parowym statkiem pasażerskim na świecie, miał długość 268, 99 metrów, szerokość 29, 41, pojemność 45 000 BRT. Statek miał też 8 pokładów użytkowych, 2 denne i 1 szalupowy. Titanic mógł osiągać prędkość do 24 węzłów na godzinę. Jednakże o splendorze statku miały świadczyć jego luksusowe wnętrza zrobione w stylu Wilhelma i królowej Marii a także Ludwika XIV. Statek posiadał cztery windy i ogromną klatkę schodową, której sklepienie zdobił świetlik (witraż) z białego szkła wpuszczający do wnętrza światło.

Punktualnie w południe 10 kwietnia 1912 roku Titanic rozpoczął rejsu z portu Southampton do Nowego Jorku. Kapitanem statku został długoletni kapitan White Star Line 62 letni Edward J.Smith, który po tym rejsie miał przejść na zasłużoną emeryturę. Pierwszym oficerem po rekomendacji kapitana został oficer Wilde. 

Czwarty ostatni jak się okazało dzień rejsu zaczął się od niepogody. Przez cały dzień telegrafiści odbierali ostrzeżenia o krach, ale nie przekazywali ich załodze. Kapitan nieznacznie zmienił tylko kurs, nie zmieniając prędkości statku około 22 węzłów. O godzinie 23.40 marynarze z bocianiego gniazda zauważyli ciemną masę na wprost statku, była to góra lodowa. Po informacji otrzymanej z bocianiego gniazda pierwszy oficer wydał rozkaz cała wstecz i prawo na burt, co oznaczało ze statek ma skręcić w lewo. W wyniku tej czynności statek otarł się prawa burta o górę lodową, które to zderzenie spowodowało szereg pęknięć w kadłubie, które doprowadziły następnie do zatonięcia statku. Według licznych badaczy decyzja oficera była błędna gdyby statek zderzył się z górą czołowo pewnie wyszedłby bez szwanku a tak zostało zatopionych 6 pierwszych przedziałów, które przy dużym zanurzeniu statku spowodowały późniejsze zatopienie. Początkowo nikt nie przejął się sytuacją dopiero po oględzinach statku dokonanych przez kapitana i konstruktora stwierdzono ze statek zatonie w ciągu 1, 5 godziny. Dziwnym jest to, że pomimo tej wiedzy pierwszą szalupę ratunkowa spuszczono do wody dopiero 45 minut po północy, czyli w godzinę po zderzeniu i to jeszcze w połowie pustą z 70 miejsc zajętych było tylko 28. Około godziny 2 woda sięgnęła przedniej części pokładu spacerowego. Niedługo potem przechylenie dziobu osiągnęło 30 stopni, ludzie zaczęli ześlizgiwać się do wody chwilę później przestał pracować generator prądu i statek spowiły ciemności. Statek przełamał się na pół i tak skończył swój pierwszy rejs na dnie oceanu o godzinie 2.25.

Z 2207 pasażerów zginęło 1502 osoby, przeżyło 705. Tak duża ilość ofiar spowodowana był brakiem dostatecznej ilości szalup ratunkowych, które były określone w przepisach, również tym, że depesze telegraficzne nie były dostarczane do mostka kapitańskiego oraz brakiem w wyposażeniu wachty statku i zaniedbaniami przed podróżą. Rozbitków zabrała na pokład Carpathia, która odebrawszy sygnał SOS przypłynęła na miejsce wypadku o godzinie 4.00. Po tej katastrofie zmieniono przepisy morskie dotyczące wyposażenia statków w szalupy a także wprowadzono na stałe do załogi telegrafistów. Wrak statku znaleziono 1 września 1985 roku. Od tego czasu jest on eksplorowany a zabytki z jego wnętrza osiągają na aukcjach wysokie ceny. 

zdjęcie: london-attractions.info, źródło: wikipedia.pl

 

Skomentuj artykuł na forum

Portal i sklep numizmatyczny, monety, numizmatyka
wszelkie prawa zastrzeżone © 2007-17
adres: ul. Wspólna 50 lok. nr 1 00-684 Warszawa,
tel. +48 22 523 25 26, fax. +48 22 523 25 01, e-mail: info@emonety.pl