Newsletter - bądź na bieżąco

ilość produktów: koszyk jest pusty

wartość produktów: koszyk jest pusty

Przejdź do koszyka:   koszyk

rejestracja

Historia, miasta i zabytki na monetach » Statki II Wojny Światowej

W tym roku statki cieszą się dość dużą popularnością wśród wielu mennic a także kolekcjonerów. Mennica Perth Mint wyemitowała zestaw 4 statków II Wojny Światowej dla Tuvalu, Monnaie de Paris wyemitowała dwie monety ze statkami w serii Transport na Świecie oraz USA upamiętniła tragedię Titanica. Teraz przyszedł czas na Malawi, które wydało monety z wizerunkami 4 statków II Wojny Światowej w 2005 roku. Tymi statkami są USS Missouri, HMS Hood, USS Coral Sea i USSR Molotov.
USS Missouri
USS Missouri zwana także Mighty Mo lub Big Mo to amerykański pancernik typu Iowa, jeden z ostatnich typów wyprodukowanych w USA. Dla wielu ludzi statek ten jest zanany, ponieważ na jego pokładzie został podpisany akt kapitulacji Japonii, który zakończył oficjalnie II Wojnę Światową. Missouri została zamówiona w stoczni, New York Navy Yard 12 czerwca 1940 roku. Stępkę położono 6 stycznia 1941 roku a budowę ukończono w styczniu 1944 roku matką chrzestna została Mary Margaret Truman. Statek wyposażono w 9 dział 16 calowych, 20 5 calowych dział, oraz szereg dział przeciwlotniczych typu Oerlikon 20 mm i Bosfors 40mm. Mighty Mo była jednym z najszybszych statków wojennych II Wojny Światowej, brała udział w bitwie o Iwo Jima, w walkach o Okinawę oraz w rajdach na Hokkaido. Po zakończeniu II Wojny Światowej brała udział w eskortowaniu zwłok ambasadora Turcji do Stambułu. Missouri brała udział w wojnie koreańskiej. Po powrocie do Stanów została przeniesiona do floty rezerwowej zwanej potocznie naftalinową. W 1984 roku została zmodernizowana i reaktywowana w ramach programu 600 statków dla floty. Po powrocie do służby brała udział w działaniach a Zatoce Perskiej. W 1992 roku została oficjalnie wycofana ze służby a w dwa lata później została skreślona z rejestru W 1998 roku zacumowała w porcie Pearl Harbor na Hawajach i obecnie jest muzeum.

HMS Hood
HMS Hood zwany również Mighty Hood był krążownikiem liniowym typu Admiral, trzecim statkiem w brytyjskiej flocie nazwanym na cześć wicehrabiego Samuela Hooda. Po doświadczeniach I wojny Światowej, podczas której flota brytyjska w niezwykle krótkim czasie przestała niemalże istnieć w 1916 roku podjęto decyzję o budowie całkiem nowego typu krążowników, jednym z nich miał być Hood ( w angielskim nazewnictwie statek ten jest określany formą żeńską!). Pierwszą stępkę pod okręt położono pod koniec maja a drugą w lipcu, kiedy zdecydowano o pogrubieniu pancerza o 50%. Okręt został zwodowany 22 sierpnia 1918 roku a do służby wszedł 15 maja 1920 roku. HMS Hood w chwili wejścia do służby był największym i najszybszym krążownikiem liniowym na świecie. Jego kadłub liczył sobie 262 metry długości i był podzielony na 25 przedziałów wodoszczelnych, które to były podzielone jeszcze na mniejsze podprzedziały. Nowością zastosowaną w tym okręcie było podwójne płaskie dno, i bąbel przeciwtorpedowy. Napędzany był przez cztery turbiny Curtisa i osiągał prędkość 32 węzłów. Hood prezentował potęgę morską Wielkiej Brytanii w latach międzywojennych. Odwiedził morze Północne, oraz odbył rejs dookoła świata. Po 1929 roku statek przeszedł kilka modernizacji w uzbrojeniu. Podczas II Wojny Światowej brał udział w akcjach na tak zwanej drodze duńskiej a następnie ochraniał konwoje zmierzające do wybrzeży Anglii. W lipcu 1940 roku brał udział w Mers-el-Kebir w niszczeniu statków floty francuskiej, aby nie dostały się w ręce wroga. Następnie brał udział w próbach przechwycenia niemieckich okrętów a także w akcji stawiania zagrody minowej na Drodze Duńskiej pomiędzy Islandią i Grenlandią. Ostatnia akcja, w której brał udział był pościg za niemieckimi statkami Bismarck i Prinz Eugen.  W nocy z 23 na 24 maja okręty brytyjskie i niemieckie weszły ze sobą w styczność bojową. O godzinie 5.55 dochodzi do wymiany ognia. Piąta salwa Bismarcka bezbłędnie trafia i zatapia Hooda w 3 minuty. Po 11 minutach nie ma śladu po okręcie. Z 1421 osób załogi uratowano jedynie 3 rozbitków. „Dinozaur o papierowej głowie” jak nazwał ten okręt Churchill zatonął prawdopodobnie z powodu eksplozji amunicji lub eksplozji własnych torped.

USS Coral Sea
Zamówienie na ten lotniskowiec zostało złożone 14 lipca 1943 roku, dlatego tez został on sklasyfikowany, jako okręt II Wojny Światowej, choć stępkę pod niego położono dopiero w 1944 a zwodowano w kwietniu 1946 roku. Nie był to, więc okręt czynnie biorący udział w zmaganiach II Wojny Światowej. Do służby wszedł 1 października 1947 roku. W latach 60- siątych brał udział w wojnie wietnamskiej. W latach 60 i 70 stale był modernizowany aby umożliwić obsługę coraz większych samolotów odrzutowych. Najbardziej rzucającą się w oczy zmianą było poszerzenie pokładu i zastosowanie pokładu do lądowania odchylonego w lewo od osi podłużnej okrętu, został on ponadto wzmocniony. Stopniowo pomniejszano również baterię tradycyjnych dział przeciwlotniczych, zastępując ją w końcu rakietami Sea Sparrow i kilkoma automatycznymi systemami CIWS Phalanx. W wyniku kolejnych modernizacji wyporność okrętów przekroczyła 65.000 ton,. USS Coral Sea zwany był „Wiecznie młodym wojownikiem”. Został wycofany ze służby w latach dziewięćdziesiątych. W 1993 roku okręt ze złomowano i pocięto na części.

Bogumiła Wiśniewska

zdjęcia: wikipedia

Skomentuj artykuł na forum

Produkty powiązane z artykułem

Portal i sklep numizmatyczny, monety, numizmatyka
wszelkie prawa zastrzeżone © 2007-17
adres: ul. Wspólna 50 lok. nr 1 00-684 Warszawa,
tel. +48 22 523 25 26, fax. +48 22 523 25 01, e-mail: info@emonety.pl